#Blogg100 Del 7 – Varför jag är tyst imorgon

Imorgon är det åttonde mars, den internationella kvinnodagen. Imorgon kommer jag därför att vara tyst i samtliga sociala medier, via den här sidan, Twitter, insta, Facebook etc. Jag gör det för att jag inte kan säga något av värde, då är det bättre att vara tyst. 

Det är varken för likes eller uppskattning jag gör det här. Jag gör det för att jag inte har något bättre att säga. Åttonde mars är till för att lyssna på kvinnor, tjejer, damer, flickor, tanter. Det är deras dag, inte min, inte mannens. 

Jag vill ofta tro att jag är mer medveten än många, mycket tack vare att jag är uppvuxen med tre systrar. Men jag vet att jag varken är problemfri i mina yttranden eller hur jag beter mig. Flera gånger genom tonåren och upp i min semi-vuxna ålder har jag gjort misstag som är typiskt grabbiga, snubbiga, trista. 

Åttonde mars ska jag tänka extra mycket på hur jag kan förändras, vilka ställningstaganden jag kan ta och hur jag kan säga ifrån när andra är snubbiga i min närhet. 

Vi som jobbar inom idrottsvärlden har ett extra stort ansvar den åttonde mars och alla dagar som följer. ”Locker Room Talk” blev uppmärksammat kring Donald Trump i höstas och problemet finns inte ”bara i vita huset”, det finns i varje omklädningsrum, på alla nivåer, på olika sätt. 

Det finns mycket kvar att göra. Vi hörs på torsdag

/Peter 

Kommentera

