#Blogg100 Del 5 – Låt mig förstå Snapchat

Snapchat är ett socialt medie som ses som det hetaste just nu. Det växer snabbast, håller sig fortsatt en bit ifrån Facebook-gapet som slukar uppstickare och särskilt tydligt blir det när vi ser statistik som gör gällande att Snapchat dels passerat Twitter i användade, samt ökar mest av alla.

Just parametern ”Ökar Mest” är att ta med en nypa salt, alla planar ut någon gång efter sin boom. Sen är det ju, som ofta, KÄNSLAN som avgör. Det KÄNNS som om Snapchat ökar massor, det KÄNNS som om Twitter tappar och att Facebook desperat snor från Snapchat för att konkurrera ut.

Jag ser Snapchat främst som en meddelandeapp. Jag chattar med folk, men följer varken föreningar eller mediehus. Inga kändisar, inte youtubers, bloggare eller instagramkonton som snappar också. Jag skriver med mina vänner, ibland med bild, ofta utan.

Discovery-fliken har jag ramlat in på, har enstaka gånger tagit mig igenom ett sådant flöde. Dock aldrig med känslan av att jag fått ut något av det.

Jag är nog inte målgruppen helt enkelt. Lite för gammal, lite för gammalmodig, lite för oförstående av snabbheten och varför att skicka en massa bilder ska vara så smidigt.

Då blir Instagrams kapning av Story-formatet rätt självklart. Jag har ett större följartal på insta än Snapchat, varför då inte fortsätta jobba där?

Övertyga mig gärna om storheten i Snapchat, ännu har den inte nått mig.

Kommentera

