#Blogg100 Del 4 – Ambitiös, men tror inte på sig själv

Vare sig jag ramlar över en jobbannons, eller skramlar runt på valfritt dejtingforum (du som någon gång swipeat vet vad jag menar nu) har sett orden ”söker någon ambitiös”. Det kliar i mig, greppar tag. Jag är ambitiös, men det finns många, långa stunder, jag inte tror nåt särskilt om mig själv.

Visst, absolut. Det är väl kul att träffa en person som blickar framåt, snarare än helst flyr det den är i. Hellre se möjlighet till utveckling, snarare än kämpar för att komma ifrån utvecklingen så gott det går.

Hellre ser till att livet blir rikare.

Men vad är rikare? Är ”ambitiös” alltid ett jobbrelaterat uttryck? Handlar det om att välja karriären före livets goda (nej, jag har inte listat ut vad det är för mig)? Handlar ambition om att ta nya kliv i sitt yrkesliv, eller ha viljan att utvecklas där man står.

I journalistiken sägs det att man ska gräva där man står. Där man har ingångar ska man också kliva in, där det finns en kontakt ska telefonen lyftas. På många sätt är det helt rätt och självklart är det så att jag själv använt metoden flera gånger, särskilt då det gäller yrkesval.

Jag kan skriva, jag kan mycket om en nischad grej. Därför gjorde jag just det, fick breddad erfarenhet, djupare kunskap och blev därmed bättre. Ambitionen har alltid varit att bli bättre på det jag gör, sällan att nå till en speciell plats, sällan pekat på saker som ”nästa nivå”.

För mig finns ett drömjobb, det har jag redan haft och kanske har möjligheten att komma tillbaka till igen i framtiden. Det är oftast så jag svarar på frågan ”Var ser du dig om fem år?”

Självförtroende och självkänsla är två saker vi ofta diskuterar. Skillnaden, likheten. Hur de växeldrar, brås på varandra och oftast är helt skilda.

Jag vet själv vad jag är duktig på och vad jag kan göra, men känslan säger mig att andra kan göra det bättre, att jag bara haft tur att göra det jag gör i en miljö ingen annan gör det.

Men absolut, vi kan prata om att vi söker någon som är ambitiös. Men då tror jag vi själva behöver veta vad ambition är. Vad ambition betyder för mig, för dig, för andra. Låt oss bara komma ifrån det sega mantrat om att ambition är eftertraktat, det kan var outhärdligt – också.

IMG_5707.jpg

Kommentera

