#Blogg100 Del 3 – Nej-generationen

Tredje inlägget i #Blogg100 handlar om ”dagens unga” och vilka utmaningar och möjligheter som kan synas hos dem. Kanske är det på sin plats med en koppling till inlägget om Gubbväldet.


Den generation som går ut gymnasiet idag är den första som är bättre på att säga ”Nej” än att säga ”Ja”. Detta medför ett stort skifte i den ideella sfär jag så länge verkat i. Gubbväldet försvinner och ersätts med personer som är medvetna.

Skiftet inleddes egentligen för flera år sedan, då föräldrarna mer och mer tog makten över sina barns utbildning och fritidsintressen. Det började med att föräldrar började baka bullar (vilket jag älskar) till att övergå i en fullständig invasion av föräldrar som kräver bättre skola, ger sig in lärarnas betygssättning, har åsikter om hur fotbollstränare styr upp träningar (trots att nämnda föräldrar inte har adekvat utbildning för att ha åsikter i frågan).

Det som nu följer i spåren är en generation av unga som lärt sig säga ”Nej”. Det har blivit en ständig kamp att hitta unga människor som bara ställer upp ideellt, som struntar i motkrav utan bara jobbar för en förenings eller verksamhets bästa. Självklart, det är positivt att lära sig att ta betalt för sina tjänster, att om man är bra på något ska det synas i ett lönekuvert. Men en del uppgifter ligger utanför detta, en del saker behöver man göra gratis för att bli bättre på._dsc0195_edited-1

Jag var under ett års tid ordförande för PiteFM Studentradion i Piteå. Att få människor att sända radio på sin fritid, för att det är kul, är i första tanken det lättaste som finns. Det är ju kul att sända radio. Men veckorna gick och det blev alltmer tydligt att engagemanget inte kom från varje specifik person själv. Enstaka drog igång egna program, enstaka tog ett ansvar de inte behövde. Men den stora massa försvann iväg. Gjorde de obligatoriska skoluppgifterna för att sedan gå hem. Inga tecken syntes på ett ideellt engagemang på annat håll. Att något annat tog upp fritiden. Det var ett ”Nej” som betydde att man helt enkelt förväntade sig mer än bara möjligheten att träna på att göra något man tycker är kul – att sända radio.

Av samma anledning är det svårt att dra igång projekt och hålla dessa flytande. Det är en ständig jakt på att slimma ner arbetsuppgifter så att det inte ska vara något betungande man kommer och ber om. Delegerandet som varje ledare behöver lära sig blir allt svårare. Inspirationen att ”bara bidra” verkar inte finnas, utan man förväntas klara sig på det skolan lär ut på föreläsningar och med uppgifter.

Mina vänner, det är inte att sitta på föreläsningar och bocka av skoluppgifter som gett mig reella kunskaper. Det är när jag fått testa själv, fått frihet att skissa på saker – på min fritid, bidragit ideellt till verksamheter som skriker efter kompetens jag vill besitta efter utbildningen. Det är mina år i Piteå IF, IF Brommapojkarna, PiteFM, Abrahamsbergsbergskyrkan som gett mig tid att lära. Jag har med tiden fått mer och mer ansvar och tillslut har det betalat sig i form av jobbförfrågningar, faktiska inkomster men framförallt en hög med kunskap och erfarenhet jag kan bidra med till andra.

Så hur gör vi för att nå dessa som inte aktivt söker sig till ett ideellt arbete? Jag lanserade en liten idé i min text om tiden på SEF. Att anställa en person att sköta sociala medier, med samma ersättning som en juniorspelare. Beroende på klubb kan denna summa handla om 500kr i månaden, en rimlig ersättning för att ge tid att lära åt en talangfull junior, även vid sidan av fotbollsplanen.

Men jag eftersöker fler idéer och tankar. Hur skapar vi ett nytt semi-ideellt sammanhang dit människor aktivt söker sig för att lära och jobba på sig själva? Hur når vi dit? Jag vill nå dit och hoppas vi, tillsammans, når dit.

Samarbete är alltid vägen fram. Alltid.

 

Kommentera

