#Blogg100 Del 2 – Varför aktivitet i sociala medier?

Som andra inlägg i #Blogg100 har jag valt att dela med mig av min struktur i samband med de fotbollsmatcher jag jobbar med. En del av texten kommer vara med i en lathund jag jobbar på för att underlätta arbetet i sociala medier för ideella föreningar.


img_4427 img_4496

 

 

 

 

 

 

Tiderna förändras och sättet vi syns, hörs och får uppmärksamhet på förändras snabbare än någonsin. Kortfattat är sociala medier de egna nyhetskanalerna. Istället för att vänta och hoppas att etablerade mediehus rapporterar om vår fantastiska verksamhet får vi berätta den själva, med allt vad det innebär.

Med en tydlig plan och agenda med sin närvaro i sociala medier har man som idrottsförening mycket att vinna. Det finns idag ett naturligt intresse för sport, men i vågorna av information är det lätt att just vår match, vår specialträning eller vårt föreningsgemensamma evenemang försvinner ur våra supportrars minne. Därför måste vi vara aktiva, men inte tjatiga, i sociala medier.

Grundläggande strategi för fotbollslag runt varje match:

(senast) En vecka innan hemmamatch publiceras event på Facebook

Två till en dag innan varje match publiceras följande:

  • Inför-text på webben som länkas i samtliga sociala medier
  • Filmade intervjuer med tränare plus spelare (minst en, kanske två vid speciell händelse eller inspiration)
  • Påminnelser om avsparkstid och plats i sociala medier

Matchdag

  • Påminnelse på morgonen i samtliga sociala medier. Länkar till webb-texten samt filmade intervjuer
  • Startelvan ut i samtliga kanaler 60 minuter innan avspark
  • Direktrapportering på Twitter samt målrapportering via Insta Stories
  • Resultatrapport i samtliga kanaler direkt på slutsignal.
  • Matchrapport samt filmade intervjuer publicerade senast två timmar efter slutsignal.

Dagen efter

  • Påminnelse om matchreferat samt filmade intervjuer i samtliga kanaler
  • Push för kommande omgång

Det ni ser ovan är den plan jag och min redaktion i Piteå IF har för säsongen 2017. Vi är tre personer som roddar ihop detta, men mycket går att göra på egen hand, om det inte åläggs personen andra arbetsuppgifter kring matcharrangemanget.

Detta är också det grundläggande, det minsta, supportrar till laget ska kunna förvänta sig från vår redaktion. Vid speciella matcher, typ premiärmatch, jubileum, debut för någon junior etc. finns det självklart ett högre nyhetsvärde att braka på med ännu mer innehåll i samtliga kanaler.

img_4514 img_4517

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s