Praktikanten signar ut

image-1

Efter dryga två månader hos Föreningen Svensk Elitfotboll är det dags att säga tack för tiden för den här praktikanten. Det finns många lärdomar, många tankar och en fet ryggsäck av erfarenhet med på flyget tillbaka till Norrbotten och den sista terminen som student.

Jag har bevakat Skandinaviska Mästerskapen. Skrivit om en FIFA-turnering. Varit på gala och pratat med idrottsministern. Jag har skrivit mängder av texter, intervjuat flera nya stjärnor (och nuvarande) och dessutom blivit publicerad på Svenska Fotbollförbundets hemsida.

Tipselit.se, Svenskelitfotboll.se, Superettan.se, Allsvenskan.se. Fyra ställen ni hittar mina skrivna alster på, tillsammans med länkar, matchrapportering och bilder, videklipp och ljud i sociala medier.

Men främst tar jag med mig tankar om kommunikation, information, föreningsliv och arbetsmiljö. Om förbundsnivå, att pamparna är vanliga människor och att fakta, den kan man se på många olika sätt.

Hur svårt det är att göra det lättaste som finns – att kommunicera.

För jag har vid flera tillfällen slagits av hur eftersatt kommunikationen hos de svenska fotbollsklubbarna är. Särskilt gällande snabba, enkla grejer på hemsidan och i sociala medier. Visst, jag erkänner att jag haft min praktik off-season, men tänk vilken massiv spridning Allsvenskan, Superettan och de 32 klubbarna fått med små medel.

Ni vet att jag brinner för det enkla i sociala medier. Det är rappt, massa bilder, målrapportering och spridning. Det är korta, informativa texter och längre reportage och intervjuer. Vi säljer hela tiden varumärken, men det är ju så få som hänger på.

Ett tydligt exempel är söndagen 20 november. Halmstads BK står för en häftig vändning i det allsvenska kvalet mot Helsingborg. Anrika Halmstad är tillbaka i Allsvenskan. På klubbens officiella Twitterkonto är det helt tyst. Inte en tweet. Det lilla enkla görs inte. Det hade räckt med att skriva ALLSVENSKAN så hade man fått några hundra retweets, flertalet likes och en massiv spridning. Man hade styrt fokus till sina kanaler, vunnit några följare, någon enstaka ny supporter, några fler intresserade hallänningar som återvänt till Örjans Vall. Istället är det tyst. Man lägger fokus på andra bitar.

Och visst. I dagens ekonomiska verklighet i de flesta klubbarna är det sista man tänker på att uppdatera sociala medier. Men det är här jag kommer fortsätta trycka på det faktum att det är oerhört simpelt. Dagens teknik med smarta telefoner, fantastiska kameror i dessa och snabbt 4G över (nåja) hela landet ger oerhörda möjligheter att på ett enkelt sätt sälja in sin förening med enkla medel.

Min egen moderklubb, BP, får till säsongen 2017 en helt ny läktare. Grimsta går från idrottsplats till arena. Det finns lite bilder från bygget, men tänk om man varje fredag uppdaterat en lite ”arenablogg”? En bild, en filmsekvens på 15 sekunder från bygget. Allt som krävs. Inga ord om att datum för besiktning flyttas fram eller tillbaka, bara lite extra pepp kring bygget. Men med struktur. Varje fredag 14.30 får vi en ny bild på läktaren. Så kan vi följa arbetet. En enkel grej som lätt glöms bort i allt det andra som hör till det vardagliga jobbet.

Det fina i det här är att det är lätt att göra med små medel.

Hinns det inte med av befintlig personal? Gör en plan för vad som ska publiceras vid vilken tidpunkt och betala en ung supporter en mindre summa för att göra det. Sätt upp som mål att det varje fredag ska publiceras en text inför helgens matcher i klubben inklusive bilder. För detta får den unge personen en ersättning motsvarande vad en juniorspelare kostar.

Fotografer. I många fall behövs inte proffs. Det är nästa nivå, när rutinerna finns. Börja med enkla porträttbilder med mobilen. Bygg från det, investera på sikt i att anlita proffs (eller ha turen att en eldsjäl med kamera hör av sig). Det handlar om att sätta igång med kommunikationen, börja massproducera med eftertanke och struktur. Leverera, skriv, fota, filma. Ställ samma frågor till sju personer, blanda och få en fet artikel.

Under min praktik hos SEF har jag haft äran att jobba direkt under och ibland bredvid min handledare Robert Johansson. Liksom jag själv inledde han sin kommunikatörsbana på Svenskafans.com, avancerade där och via jobb för SVT och Uefa är han nu på Svensk Elitfotboll. Med en hög produktionstakt ser han till att kanaler och hemsidor för alla SEFs projekt är ständigt uppdaterade. Jag är oerhört imponerad av arbetsmoralen, förmågan att hitta bra vinklar och den fina struktur Robban hittat. En ynnest att få lära sig direkt av.

SEF har idag blivit en stor och aktiv organisation där mängder av projekt sätts i gång, ros i hamn och vidareutvecklas. Det förhandlas om tv-avtal, det diskuteras kring supporterfrågor och hur evenemangen kring matcher i Allsvenskan och Superettan kan lyftas. Det fixas så att klubbarna får ut något av SEF, varje dag, året om.

Många frågar mig ”Men vad gör SEF? Känns ibland inte som de gör något för OSS”. Det är alltid svårt att nå med vad man gör till vardags. Tog upp det på dagens fika när jag sa hejdå till gänget. Att det finns en problematik med att många frågor är konfidentiella, medan supportrar och klubbar inte känner att de har koll på vad som händer i SEF.
Samtidigt – SEF genomför så extremt många nätverksträffar, på alla nivåer från klubbchef, akademichef, marknad och kommunikation. Det genomförs upptaktsträffar och skickas ut nyhetsbrev. Informationen dunkas ut, men många väljer att inte ta in.

För det är kärnan i kommunikation. Hur gör vi så att mottagaren faktiskt tar emot det vi kommunicerar i alla våra kanaler? Varför når vi inte ut till alla? Jo för att människan väljer att inte ta emot. Det är den stora utmaningen. Det tåls att återkomma till det på den här sidan.

För nu. Tack Robert. Tack SEF.

img_3863

Enda bilden på mig och min handledare tillsammans. Tror jag.

En reaktion på ”Praktikanten signar ut

  1. Ping: #Blogg100 Del 3 – Nej-generationen | Peter Appelquist

Kommentera

