Vad jag lärde mig av #Kvalvaka Del 2

cw69g6dxuaa_4so

Montage: Anton Westerberg (@antonwes på Twitter, följ)

Efter succén med den första helgen var det många som såg fram emot returmatchen, en del på grund av det oavgjorda resultatet från första mötet, andra för att på något vis uppleva natten mellan 9 och 10 november igen. 

Självklart går det inte att upprepa en händelse där alla parametrar bara skjuter i höjden. Och självklart blir det problematiskt när en liten organisation som Ettanfotboll inte riktigt hänger med när stora spelbolagsdrakar drar i sina trådar lite snabbare än vad vi hänger med.

Efter att Brwa Pishdari håvat upp mobilen och sänt match 1 via Periscope blev han dels känd över en natt (jepp, bokstavligen), dels uppmålad som #Kvalvaka:s frontfigur. Inget konstigt i det, han gjorde en stor insats.

Vi på Ettanfotobll hade kunnat vara snabbare. Dels själva skickat upp Pishdari till Luleå för att vara kommentator i Ettanplays sändning. Då hade vi undvikit många förvånade och även ilskna röster som krävde att vi skulle sända matcher gratis och att vi pissade på fotbollsälskare.

Istället var Unibet snabbare. De betalade Pishdaris flygbiljett och kapade hashtaggen fullt ut. Snabbt, smart och duktigt av deras webbredaktion. Problemet var och är att Unibet är en direkt konkurrent till Ettanfotbolls största sponsor och samarbetspartner, Svenska Spel. Redan här skapas ett stort problem.

Det andra problemet är rättigheterna till det rörliga materialet från kvalmatcherna. Ettanfotboll har en exklusiv rättighet till matcherna och bara vi kan tillåta andra att sända. Första matchen fick Pishdari sända via Periscope efter att matchen flyttats tre gånger och att inga av de produktionsbolag Ettanfotboll var i kontakt med hade möjlighet att ta sig ut till Bosön vid den tidpunkten, i den väderleken. Att se mellan fingrarna när Pishdari håvade upp mobilen var självklart i det läget.

Magnus Österberg från vår redaktion kom till Bosön i mitten av första halvlek och började då att sända via Ettanfotbolls Facebook-sida. Självklart var hypen redan igång på Pishdaris Periscope och vår sändning lyfte inte till samma nivåer.

Hade vi fångat Pishdari innan Unibet hade många kommentarer kunnat avstyras. Hade vi kommunicerat snabbare och tydligare på ett tidigare plan hade många missförstånd avstyrts. Istället fick jag och Jimmy Fors utstå en eftermiddag och kväll som var helt sanslös när det gäller konstigt elaka kommentarer och erfarna mediearbetare som helt förbisåg gällande rättighetsregler, visade oförståelse för kontrakt med sponsorer och allmänt visade upp en trollsida som är rent avskräckande.

Jag ska inte gräva ner mig i det, för det är på deras bord att visa att de förstår sitt agerande.

Det jag tar med mig från #Kvalvaka Del 2 är att krishantering kräver rutiner som är förberedda på förhand, samtidigt som jag gärna lyfter frågan kring hur man kan vara förberedd på situationen som uppstod. Vi skulle ha gjort följande:

  • Pratat med Brwa Pishdari på morgonen efter första matchen.
  • Själva bjudit in honom att delta i våra sändningar.
  • Föregått frågor genom att tidigt kommunicera vad som skulle komma att gälla söndag 13 november då returmatchen skulle spelats.
  • Hänvisat till tidigare kommunicerat material kring rättigheter, sponsorskap och liknande för att tydligt berätta vad som gäller då frågor uppstått.

Vad vi gjorde rätt? En del, men inte allt. Jag är extremt självkritisk till hur vi hanterade den uppkomna situationen i första steget. Men det jag lärde mig var att besvara frågor och ta skiten som kom både är härdande och faktiskt stärkande, även utåt sätt. Att inte vika från de principer vi antagit, att vara öppet självkritiska men inte veka. Att faktiskt säga emot när medieprofiler med 120k följare ger sig på en med ogenomtänkta påstående och uthängningar.

Efterspelet är ändå något av en upprättelse. Vi satte in Brwa Pishdari som expertkommentator i en kvalmatch till Superettan och under 2017 kommer Brwa synas i Ettanfotbolls sammanhang vid flera tillfällen.

Patrik Brenning på Aftonbladet skrev bra om vad som hände under helgen. Tack Patrik för texten och att du hjälpte oss besvara en mängd frågor. Genom ditt följartal samt Aftonbladets räckvidd blev det lättare för oss att få någon form av upprättelse i frågan.

En reaktion på ”Vad jag lärde mig av #Kvalvaka Del 2

  1. Ping: Vad jag lärde mig av #Kvalvaka Del 1 | Peter Appelquist

Kommentera

