Vad jag lärde mig av #Kvalvaka Del 1

cw2ri5cwgaabfd5

Montage: Anton Westerberg (@antonwes på Twitter, följ)

9 november svepte både snökaos och #Kvalvaka in i livet för mig som fotbollsarbetare, stockholmare och allmänt flitig på Twitter. Det följt en knapp halvmeter snö, all vägbunden trafik stod still och livet varallmänt knasigt. Mitt i det skulle kval till Division 1 Norra spelas.

Hemmalaget Karlbergs BK inväntade gästande IFK Luleå som flög ner från Norrbotten under dagen. Kvalmatchen spelades över två matcher, med händelser runt om båda – starkt kopplade till mig och Ettanfotboll. Därför kommer jag att publicera två inlägg, ett för vardera match och från min synvinkel förklara vad som gjorde #Kvalvaka till vad det var och vad som kunde ha gjorts annorlunda.

Den första matchen skulle ha spelats på Stadshagens IP, centralt i Stockholm med tunnelbaneuppgång i direkt anslutning till planen. Avspark var satt till 19.00 och kylan skulle inte stå i vägen. Snöfallet var dock övermäktigt vaktmästarna och deras maskiner. Matchen flyttades till Skytteholms IP i Solna, även den med goda kommunikationer. Avspark sattes till 21.15 eftersom en annan match skulle spelas 19.00 på samma arena.

Vid 15-tiden kom beskedet att även Skytteholm var omöjlig att få snöfri till matchstart. En mängd samtal ringdes och Karlberg fick överta FC Djursholms träningstid i Vinnarhallen på Bosön. Bosön har en av ytterst få inomhushallar i Stockholm och en lämplig och snöfri plats att spela fotboll på.

Så långt var allt ordnat, nu skulle lagen bara ta sig till Bosön. Karlbergs spelare och ledare, boende i Stockholm, tog sig med marginal ut till Bosön för samling inför matchen. IFK Luleå påbörjade sin resa från Arlanda vid 17.30, över fyra timmar innan avspark. Det rullade även på rätt bra, men i höjd med Järva Krog tog det stopp. Och som det tog stopp.

I mitt jobb för Ettanfotboll ingår att twittra vid mål i matcher som pågår i serien. Som den överambitiösa människa jag är innebar det även att följa kvalmatcherna.Så jag skulle ju ändå ha koll på Karlberg-Luleå och suckade väl bara lite över att det såg ut att bli en sen kväll. Tillsammans med Pontus Andersson (@pontus52) och Mattias Järnström (@kingsholmen) skojade jag en del på twitter om vad förseningen skulle innebära och hur de skulle få till det. Jag må ha varit först med just #kvalvaka, men inspirationen kom bara några sekunder tidigare från Pontus Andersson.

Vi tre hade väldigt roligt med #kvalvaka där en halvtimme eller så. Bussen med IFK Luleå rörde lite på sig och nog skulle matchen ändå komma igång till 22.00, ändå? Det skulle visa sig att framför bussen var det helt stillastående och IFK Luleå fick gott sitt kvar och vänta. Karlbergs BK satt på Bosön, ombytta och klara.

Onsdag, mitt i veckan betyder att det dagen efter väntade skoldag, jobb och allt som livet innebär för fotbollsspelare i Division Ett och Två. Så på Bosön åkte läxböckerna fram.

Efter en jakt för att få reda på hur stämningen i IFK Luleås buss var fick vi tillslut det här svaret.

Då startade det som gjorde #Kvalvaka. Att båda lagen var med på noterna och tyckte det var lika roligt som vi nördar vid sidan av. Karlberg skickade en utmaning.

IFK Luleå svarade med att avslöja lite taktik.

Där startade det som skulle bli en helt galen kväll och natt. Mediehusen hängde på hashtaggen, landslagsspelare (inklusive min BP-favorit John Guidetti) följde och bidrog till hetsen. Det bara ökade och ökade och natten blev helt underbar.

Ovan ett axplock, utdrag av allt underbart som finns att läsa under #Kvalvaka på Twitter. För det var på Twitter vi dansade. En snabb koll på Facebook gav ingenting under natten. På Instagram laddades tre bilder med #Kvalvaka upp under natten. Det var på Twitter vi lekte och kanske var det en av de sista gångerna vi verkligen samlades runt en hashtagg.

Mycket går att utröna kring hur #Kvalvaka blev den fantastiska resa det blev. Att matchen spelades på ett exceptionellt sätt, med den sena avsparken och IFK Luleås resa till matchen som självklar grund för succén. Att båda klubbarna bjöd på sig själva, att många hängde på. Att landslagsstjärnor och medieprofiler matade ut budskapet och faktiskt använde hashtaggen.

Jag är stolt över att jag var med från starten. Älskar att det bara flödade. Att se allt växa, leva med det hela. Ett starkt och bra minne från november.

Returmatchen? Den finns att läsa om i Del 2. Det blev inte samma resa, men en lika viktig att dra lärdom av.

Kommentera

